sábado, 14 de enero de 2012

L'EQUIP REFLEXIONA III

Reptes actuals dels centres educatius per a cooperar en construir societats més democràtiques:
Respecte aquesta qüestió, creiem que d'acord amb la informació obtinguda de cadascú dels membres, el repte fonamental és assolir un canvi de concepció de cultura, societat i educació.
Entenem que les necessitats de l'educació han evolucionat i aquestes són diferents entre els alumnes, els professionals i les famílies. Per a afrontar aquests canvis cal una implicació i coordinació de tots els agents educatius, partint de l'administració, passant per totes les persones que treballen en educació fins a arribar a les famílies i alumnat.
Un dels reptes actuals és fer que el contingut escolar tingui un sentit per la societat on estem vivint. Aquest ha d'estar relacionat amb les exigències actuals permanent crear una cultura d'aprenentatge al llarg de la vida que afavoreixi la conscienciació de la importància de l'educació i formació permanent per a tots els aspectes de la vida quotidiana.

Claus per al canvi del professorat:
  • Es fa necessari un canvi en el sistema educatiu juntament amb els principals agents educatius. Els canvis del sistema s'han de fer d'acord amb les persones que el duran a terme. El fet de tenir present la opinió dels docents a l'hora de plantejar canvis, pot augmentar la seva motivació i la seva implicació en aquests.
  • Cal millorar el sistema de selecció i formació del professorat, donant la importància que es mereix aquesta professió a tots els nivells. Això comença per formar professionals potents, exigents i competents.
  • Potenciar no només coneixements sinó també valors que juntament contribueixin a un enriquiment personal i global.
  • Potenciar la cultura de col·laboració i compromís tant dels docents com de tots els altres agents implicats en el sistema educatiu. Cal crear xarxes de treball conjunt per a afavorir l'efectivitat dels recursos i millorar la rendibilitat.
  • El professorat ha de compartir la cultura que s'estipula al centre on treballa. Aquest punt és fonamental sobretot per evitar contradiccions en el tipus d'ensenyança i a nivell professional.

Claus per al canvi dels centres educatius:
  • El Recolzament de tots els agents educatius fent especial èmfasi amb les famílies ja que aquestes són un punt clau del desenvolupament dels alumnes, per tant la seva implicació i participació és fonamental tant per a l'alumne com per a la millora dels centres.
  • És molt important que el projecte educatiu de cada centre estigui ben redactat i sigui entenedor per les famílies de manera que aquestes disposin de tota la informació necessària i coneguin a la perfecció els centres educatius on matriculin els seus fills.
  • Cal establir una mentalitat del treball en equip, no només de l'equip docent, sinó també de l'equip directiu i d'altres professionals externs. Es fa necessari crear xarxes de col·laboració. En aquest punt hem de tenir present la figura individual de cada professional i el que aquest, a través de la formació i experiència pot aportar al grup.
  • Tenint en compte que cada centre és diferent i té unes necessitats diferents, caldria potenciar l'autonomia per a poder actuar d'acord amb les necessitats.

Quina és la societat/ el món on s'insereix l'assessorament?
Actualment ens trobem en una societat força consumista que comporta una insatisfacció personal, sovint relacionada amb els béns materials i econòmics. Si a aquest fet li sumem la situació de crisis econòmica, ens trobem en un moment de desorientació i de falta de valors que ja hauríem d'haver interioritzat. En aquest context és necessari un assessorament que permeti reconduir aquest tipus de situacions. Per a inserir l'assessorament de forma efectiva cal crear societats més col·laboradores i menys competitives i individualistes que permetin conjuntament sortir-se'n de situacions com la que ens trobem en l'actualitat. Així doncs, es fa necessària una predisposició que permeti poder realitzar un assessorament davant de qualsevol necessitat i en qualsevol context. És molt important tenir present que tot assessorament variarà en funció de la societat i la cultura on es trobi, ja que aquesta regeix el model de vida i el comportament.

En quines condicions es desenvolupa actualment la formació, l'assessorament, etc. Per al canvi educatiu?
Actualment, ens trobem en una situació en la qual hi ha moltes necessitats i aquestes són molt diverses. A més, hem de sumar la importància de l'actualització de l'adaptació als nous temps, noves tecnologies etc. I la importància de la formació al llarg de la vida. No només per als professionals sinó també per als alumnes. Davant aquest fet, ens trobem que el sistema educatiu ofereix una formació molt diversa però poc contextualitzada, és a dir, cadascú va una mica a la seva sense seguir una línia comuna que ens permeti poder establir aquesta xarxa de participació i col·laboració de tot el sistema educatiu. A més, la gent que es dedica a fer assessorament no té punts de vista comuns, degut al ventall tant ampli de finalitats i necessitats existents. Així doncs, algunes de les condicions han de ser l'establiment d'una línia d'actuació definida juntament amb la responsabilitat social, la formació efectiva i el treball interdisciplinari i col·laboratiu.

Claus dels processos d'assessorament per a aportar canvis en el desenvolupament professional del professorat:
  • L'assessor ha de ser capaç d'aprofundir en el professional. S'ha de treballar a nivell intern amb els trets de la personalitat visibles com els que no.
  • Detectar necessitats reals i mancances del sistema actual. A l'hora de plantejar un assessorament és fonamental conèixer a la perfecció el sistema educatiu.
  • Fer partícips als professors dels canvis. Hem de tenir present que els docents són part del canvi, no l'objecte a canviar. Cal que ells tinguin veu i vot ja que són un agent educatiu fonamental.
  • Cal crear espais que fomentin la reflexió individual i grupal, ja que aquesta és una de les claus de la revisió del propi treball i del treball dels altres.
  • Cal fomentar el treball en equip i afavorir l'apropament de postures i el trencament de jerarquies.
  • L'assessor ha d'incidir en la importància de la formació al llarg de la vida, essent aquest un element clau del progrés de l'evolució.

Claus dels processos d'assessorament per a aportar canvis en els centres educatius.
  • S'ha de tenir present que es disposa d'una gran quantitat de recursos i estratègies, però totes aquestes fracassaran si no s'acaben convertint en noves formes de pensar i actuar que quedin gravades en els professionals i els centres educatius.
  • Els processos d'assessorament impliquen la búsqueda de potencialitats de cada centre per tal d'aprofitar-les positivament. Una potencialitat pot solucionar una mancança.
  • Cal evitar com a assessors l'estandardització de tots els problemes que sorgeixen. No tots els problemes requereixen la mateixa metodologia per a solucionar-los.


No hay comentarios:

Publicar un comentario